הנדסה של רכבי העתיד

הנדסה של רכבי העתיד

תעשיית הרכב מתעצבת מחדש בשנים האחרונות ולא רק עקב הטכנולוגיה המשופרת. גם דרישות הקהל ההולכות ומשתנות ואפילו התרומה הבלתי צפויה של נגיף הקורונה, מובילים כעת לשינויים מהותיים בתחום הנדסת המכונות ומתוך שאיפה להתאים מחדש לסדרי העדיפויות של רוכשי הרכבים. מכיוון שטכנולוגיות דיגיטליות משנות ומשפיעות על אופן הייצור של מכוניות באופן תדיר, מבקשים מהנדסי המכונות ליצור הלימה טובה יותר בין תפעול הרכב לחוויית הלקוח ולשם כך הם זקוקים לדור חדש של הנדסאים שמסוגלים לדמיין, ליצור ולהגיש מענה חדשני ומגוון לשלל תחומים.

מה בין עולם הרכב לחדשנות?

המשימה השגרתית שעומדת בפני חברות מתחום הרכב היא למקסם את חוויית הנהגים והנוסעים תוך איסוף נתונים מן השטח והצלבתם כדי ליצור בכל פעם את המודל החדשני והמשובח יותר. אלא שיכולת החיזוי של היצרניות והמפתחים נפגעה במידה ניכרת במהלך תקופת הקורונה וכעת צפויה גם לשנות את האופן שבו רכבים ישווקו, יימכרו ויתוחזקו מכאן והלאה. הצורך המתגבר בהנדסאי מכונות שישתלבו בתעשיית הרכב, נובע מתוך שאיפה עולמית לפיתוח מוצרים ושירותים חדשים שעד כה לא היו זמינים לתכנון, תפעול ובדיקות בשל מחסור בהון אנושי גדול ואיכותי.

מערכות טכנולוגיות לשיפור חוויית הנסיעה

אז מה מתכננים רכבי העתיד לשפר? השאיפה היא ליצור תשתית חכמה יותר של שירותי מיקום, כך שיתאימו הן לנסיעות ארוכות טווח והן לנסיעות עירוניות. ארגונים רבים רוצים לדעת שצי הרכבים שלהם ממקסם את יעילותו ומעוניינים באינפורמציה לגבי עיכובים ועומסים. בנוסף, ישנן יצרניות ששואפות להפוך לשחקניות חזקות בתחום ה-AI וליצור אוטומציות שיביאו לנסיעה משוכללת, חלקה ובטוחה. כל אלו ועוד דוגמאות רבות אחרות שמבטאות קשר בין תפעול לחוויית נסיעה מביאות לכדי צורך בפיתוחים שונים ומשופרים, מה שמחייב הנדסאי רכב איכותיים שמבינים את התחום ויודעים כיצד להתמודד עם המערכות הקיימות והעתידיות שנמצאות בדגמי הרכבים השונים. הנדסאים טובים גם נוטלים חלק מרכזי בתכנון ושיפור מערכות הרכבים הללו.

הנדסאות מכונות: המקצוע שהופך את כל זה לאפשרי

צריך לזכור שקצב השינוי המהיר מביא לכך שכל רכב מתהדר כיום במערכות מורכבות מאוד, שעד לפני עשור או שניים עדיין נשמעו כמו מדע בדיוני. מורכבות המערכות והצורך באדם מקצועי שילווה אותן משלב התכנון והפיתוח ועד לשלב הפיקוח ובקרת האיכות מתאים מאוד לאנשים שיש להם חשיבה ריאלית וחוש טכני מפותח, נכונות לעבודה עם הידיים אך גם לעבודה בסביבה ממוחשבת. הנדסאי הרכבים כיום הם הנדסאי מכונות שהוכשרו בדיוק למשימות הללו, במסגרת אקדמית רלוונטית מטעם המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע (מה"ט), הכפוף למשרד התמ"ת.
הנדסאי מכונות והנדסאי רכב בפרט זוכים לקבל כבר במהלך הלימודים ידע תיאורטי ומעשי שישמש אותם בכל קשת המשרות האפשריות בתחום הרכב. הלימודים מעניקים הבנה עמוקה במערכות מכאניות, הידראוליות וממוחשבות, בנוסף ללימודי יסוד נדרשים כמו יישומי מחשב, אנגלית טכנית, מתמטיקה שימושית ועוד. הבוגרים יוכלו להשתלב בתעשיית הרכב במהירות ולתרום משמעותית לחזון והשאיפה של חברות הרכבים השונות, מבלי ששינויים גלובליים מהירים ישפיעו על יכולתם להתמודד עם טכנולוגיות חדשות.

ידע עשיר ואפקטיבי

חשוב להדגיש שעולם הרכב מורכב מקשת מגוונת של תחומים, כך שהנדסאים משתלבים גם במחלקות הרכב בארגונים שונים, במוסכים ובחברות רכבים עצמאיות. הידע והניסיון שלהם מקנים להם גם אפשרות להפוך למנהלים בתחום הרכב ולהוביל צוותים באופן אישי. לימודי הנדסאות מכונות כוללים תתי תחומים רבים שעשויים להשפיע על האפקטיביות של מערכות כלי הרכב כבר בעתיד הקרוב וביניהם בקרת אקלים, תרמו-דינמיקה, הידראוליקה, חלקי מכונות, איתור ואבחון תקלות, מערכות חשמל, יישומי מחשב, תורת הרכבים והמנוע, אלקטרוניקה ועוד.